21:54:00
Rekord- och nya hjultider
Efter rekordpasset i onsdags valde jag igår att köra ett lite kortare men ändå ganska intensivt pass. Faktum är att jag drog till med ett nytt personbästa på en av mina fartsträckor. Det finns ett cykelbaneavsnitt mellan Rågsved och Älvsjö här i södra Stockholm som är helt magiskt bra för en riktig spurt. Inte för intet som sträckan (eller segmentet på Strava-språk) heter just "Klassiker Spurtsegment" antar jag. Det är i alla fall en sträcka på 1,5 km som tog 2 minuter och 6 sekunder att köra. För den som är snabb på huvudräkning innebär det en hastighet på drygt 44 km/h. Med den tiden och den hastigheten tog jag mig upp på 5:e plats av alla som någonsin kört den sträckan (som använder Strava ska tilläggas). Det känns så klart superkul men det är förmodligen en relativt ovanlig sträcka eftersom det "bara" är drygt 550 Strava-användare som försökt sig på sträckan - att jämföra med nästan 1000 Strava-användare som kört den långa och sega backen på knappa kilometern upp vid Rosenhill - ett café på vägen mellan Södertälje och Nynäshamn. På den sträckan är jag "bara" 202:a man. Dock är en reflektion kring det att de bästa tiderna där förmodligen satts av grupper. Det är inte fasligt brant förrän allra längst upp så man har med säkerhet hjälp av att vara en grupp där.
Idag blev det ett nytt "vilopass" med Linda på dryga 10 mil, givetvis med glass-break. :) Mitt kära Mavic Ksyrium Elite-bakhjul fortsätter skära en del när jag rullar i höga hastigheter utan att trampa (exempelvis i nedförsbackar). Att det skär som det gör och att jag har ett Velothon Stockholm framför mig i september har gjort att jag spenderat åtskilliga timmar de senaste dagarna på att läsa om nya hjul som håller bra kvalitet och som möter alla de behov jag har. Efter att ha läst ett antal recensioner av olika hjul känns det just nu som det kommer att bli ett par nya hjul i 10 000-kronorsklassen. Både Shimano och Fulcrum har hjul som får bra feedback av användare som både kör mycket på mer plana sträckor och som kör mycket uppför (och nedför). Målet för mig och Linda är ju att köra Route des Grandes Alpes, dvs. tvärs igenom Alperna, från Genéve till Nice, kanske redan under nästa år. Med tanke på det så känns det som jag vill ha hjul som är både aerodynamiska, lätta och styva som jag kan använda både i den fina cykelmiljön runt Stockholm men också i lite mer bergig miljö västerut och söderöver. Det vore trist för ekonomin om jag skulle vara tvungen att köpa nya igen när det är dags för det.

Jag med glassen i högsta hugg vid dagens paus i Ösmo! :)
Tyvärr måste jag dela ut ett dagens ris idag. Det går till den sn-rv-lp på moped som kom och blåste förbi oss i 60+ km/h på cykelbanan mellan Haninge och Tyresö, uppenbart tävlandes med en motorcykel på bilvägen intill. Han kastade ur sig en kommentar jag inte vill återge här när jag drog ikapp honom och påpekade lugnt och sakligt att om han ska köra ikapp med en motorcyklist så är det bättre att han håller sig på bilvägen. Suck för dessa ouppfostrade ungdomar!
Totalt har jag nu lyckats ta mig upp över 200 körda mil under juli månad. Med det kommer juli 2016 som sämst bli min fjärde bästa månad någonsin när det gäller antal körda mil. Min bästa månad - augusti 2012 - är fortfarande rejält svårslagen. Då körde jag nästan 300 mil. Augusti 2015 och Juli 2012 är min andra och tredje bästa månad på 225 respektive 227 körda mil. Förutsättningarna för att årets juli månad ska kunna slå det är bästa möjliga. Väderprognoserna är ju just nu goda både för morgondagen och för söndagen. Imorgon blir det på't igen helt enkelt!