jkindholm.blogg.se

2016-07-25
14:04:00

Varm och seg start på veckan!

Det blev ett lite "kortare" pass idag på strax under 10 mil och tur var väl det för åskan dundrar för fullt och i skrivande stund vräker regnet ner utanför våra fönster. Kanske kände min kropp på sig att ett nytt långpass idag inte hade varit nån bra idé. Benen svarade inte alls bra idag men det är samtidigt inte så konstigt i och för sig. Det var rejält varmt att köra nu - nästan som på Gran Canaria. Dessutom blev det ju drygt 70 mil förra veckan inklusive två relativt snabba pass på över 15 mil både torsdag och lördag.

Regnet vräker ner! Och snabbt gick det, tog typ en kvart för det här att dra in och sen var det över på typ lika lång tid. Stackars alla som åkt ut och lagt sig på stans alla stränder. Galet!
När jag kom hem i lördags upptäckte jag att mitt bakhjul var extremt ojämnt. Tittade närmare och upptäckte att min fina DT Swiss-fälg spruckit precis vid ett av ekerfästena. Insåg att det garanterat orsakats av när jag körde i det där "hålet" i asfalten i torsdags. Konstigt att jag inte märkt det tidigare. Bara att konstatera att man tydligen måste råka ut för nåt missöde med cykeln i stort sett varje år när man kör så mycket som jag gör. Förra året vurpade jag illa ungefär den här tiden på året och slog sönder min fina Trek Madone-hoj - ramen fick sig en törn vid växelörat och Ultegra DI2-växelföraren sprack. Suck, var bara var att kontakta försäkringsbolaget för att försöka få hjälp att fixa den. Efter besök hos ett par cykelverkstäder kunde jag konstatera att det skulle bli billigare att fixa en ny hoj än att reparera den - helt galet! Ibland har man lite otur med sina val. Anledningen var att det var 10-delad drivlina på Trek:en och det säljs ju typ inte längre. Då blev det den Nishiki Limited jag har just nu istället helt enkelt. Nu hoppas jag att DT Swiss har bra hjulgarantier. Så länge så får jag köra med mina gamla trogna Mavic Ksyrium Elite-hjul som rullat över 3000 mil med EN EKER bytt sen jag köpte dem för typ 10 år sen - EN!!! Där snackar vi kvalitet (men de rullar inte lika bra som DT Swiss)! Enda nackdelen med de hjulen är att bakhjulet skär ganska ordentligt ibland när man frihjular i höga hastigheter. Jag har inte riktigt lyckats få reda på vad det beror på. Nåja, det kanske är positivt i vissa avseenden. Man kan ju helt enkelt inte köra för fort! :)

Sprucken DT Swiss-fälg! :(
Har redan påbörjat planeringen för min nästa stora cykelinvestering för jag insåg efter Gran Canaria att min Nishiki Limited (storlek 50) är alldeles för liten trots att vi gjorde en massa justeringar för att den skulle fungera innan jag köpte den. Får se vad det blir. Tittar på allt från Gran Canaria-hojen Specalized Tarmac Comp UDI2 till S-Works Tarmac och en himla massa andra hojar där emellan, det är ju ett visst prisglapp där om man säger så. Givet att ambitionerna är satta att köra genom Alperna och Pyrenéerna minst en gång vardera de kommande 1-5 åren så är det definitivt en lätt hoj som funkar såväl uppför som nedför jag är ute efter. Klart det vore coolt med en S-Works Tarmac, helt klart en drömhoj, men den ligger ju i en prisklass för sig! Får se vad som händer.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: